
EVA HARR - Billedkunstner
Født i Harstad 10. mars 1951, døde i Oslo 9. februar 2024.
Født 1951 i Harstad og døde 2024. Eva Harr er utdannet ved Statens Håndverks- og kunstindustriskole 1972-77 og Statens Kunstakademi 1977-81. Innkjøpt av bl.a Nasjonalgalleriet, Nordnorsk Kunstmuseum og Norsk Kulturråd.
Hennes motiver har alltid kretset rundt det nordnorske landskapet. Eva Harr beveger seg i skjæringspunktet mellom drøm og virkelighet, og sier selv at hun leter etter landskapet bak landskapet.
I 2006 deltok hun på en gruppeutstilling i Galleri Briskeby, der temaet var naturinntrykk. I 2007 ble «Galleri Eva Harr» etablert på Reine i Lofoten. Galleriet, som er en del av Reine Kultursenter,viser en permanent samling av Harrs malerier og litografier. Høsten 2021 hadde hun sin jubileumsutstilling på Galleri Briskeby, i forbindelse med at hun ble 70 år.
Åpningsord til minneutstillingen "I evighet", Galleri Briskeby 03.10.24
%20olje%20p%C3%A5%20lerret%20.jpg)


Eva Harrs malerier og litografier ser ved første øyekast ganske enkle ut. Nordnorske fjellformasjoner i dunkelt himmellys synes å være oppskriften mange er laget etter. Men synet bedrar. Bak disse bildene ligger det ved nærmere ettersyn et helt kompleks av til dels motstridende impulser. I hennes arbeider finner jeg en uvanlig kombinasjon av jordvendt fromhet, himmelvendt lykke og symbolvendt melankoli. Det kommer særlig til uttrykk i landskapene. Det er en kunstnerisk bragd at hun klarer å forene disse til helhetlige kunstverk.
Det jordvendte viser seg i det gjennomgående perspektivet med den høye horisonten. Kunstneren har sitt standpunkt på eller nær jordoverflaten. Hennes blikk søker mer nedad enn oppad. Det horisontale dominerer over det vertikale. Den delen av landskapet som stiger opp, ligger langt borte og høyt på billedflaten. Når det fører en vei inn i landskapet foran oss, leder den oss modig et stykke innover i billedrommet mot horisonten før den svikter sitt dristige forsett, dreier av og fører ut av bildet. Det er også noe jordvendt i den måten kunstneren legger farger på lerretet. Den er møysommelig blandet ferdig på paletten, og oppstår ikke ved at renere farger settes på lerretet og blandes der.
Det fromme kommer til uttrykk gjennom den beskjedenhet hun tolker den nordnorske naturen med. Det er ikke de stolte prospekter hun fremviser. Kjente fjellformasjoner fremtrer dempet, nesten anonymisert eller allmenngjort. De er mer dekorative enn de er topografisk realistiske. De er temmet, ikke ville; de er estetisk vakre, ikke sublimt skremmende. Vi ser ikke ut over et bølgende hav, vi har heller en stille fjord foran oss. Hun står ikke foran landskapet og tar det med hjem som et bytte hun har erobret. Det er minnene om landskapet hun holder fast i bildene, ikke landskapene selv.
Det himmelvendte uttrykkes i den viktige rollen himmelen og dens lys har i komposisjonene, som en avslutning helt øverst i billedflaten. Alt lys i landskapet kommer fra himmelen. Det er som vi er til stede grytidlig om morgenen den første dag etter at Vårherre sa ”bli lys”. ”Og det blev lys. Og Gud så at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket. Og Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det blev aften, og det blev morgen, første dag.” (fra første Mosebok, første kapittel). Vi ser det himmelske lys, men også det himmelske mørke. Fordi himmelen er så lyssterk, ser vi landskapet under det i motlys, og det blir derfor liggende i mørket. Lyset kommer altså ikke fra solen som en spotlight som skaper lys og skygger, men fra oven, fra himmelhvelvingen, og sprer seg forsiktig ut over hele landskapet. Det er som det er både natt og dag samtidig. Landskapet synes besjelet av det himmelske lys.
Det lykkelige fremtrer ikke med store fakter, det er temmet av det fromme og jordvendte. Det er en moden kunstners kjærlighet til landskapet og ikke en ungpikes heftige forelskelse. Maleriene synes preget av en stille lykke over egne naturopplevelser, som trolig også er forbundet med gleden over å kunne holde dem fast i malerier.
Det symbolvendte ligger i en overbetoning av spesielle trekk i landskapet, som tilfører virkeligheten et preg av uvirkelighet, av noe underlig. Fjellene kan bli fremstilt litt mer symmetrisk enn de er, er det et hus i malerier er det gjerne unaturlig langt, en vei svinger som løpebanen på et idrettsanlegg, lyset på himmelen kan minne om rundhorisonten på et teater, lys fra hus langt bort ser ut som kattøyne om natten, en sol – eller kanskje er det måne – er som en svak japansk lykt, stjernene er passive lyspunkter uten stråler, tiden på døgnet er ubestemmelig. Det gir mange elementer i bildene et symbolistisk preg, i den forstand at de egentlig står for noe annet enn seg selv. Hva de står for er ikke entydig. Derfor kan vi bruke maleriene til å lage våre egne fortellinger om hva de står for. Det symbolvendte og lett kunstige synes også å komme til uttrykk i en del uvanlig lave og lange formater, i kontrast til andre som er tilnærmet kvadratiske.
Det melankolske uttrykkes i en viss stemning av stille og innadvendt sørgmodighet som preger hele atmosfæren. De symbolske trekkene ved maleriene kan lett tolkes som uttrykk for en viss tristesse. Vi ser ingen mennesker. Kunstneren synes å være alene i naturens store rom.
”Tiden står stille i en sakte strøm av evige øyeblikk” skrev jeg i et tidligere katalogforord for Eva Harr. Vi står tause sammen med henne i naturens egen forlatte katedral. Vi vet ikke helt om det er det siste aftenlys som skinner gjennom dens himmelske glassmalerier eller det første morgengry. Bildene uttrykker en fastholdt lengsel etter akkurat denne stemningen og denne tvilen. Kanskje er det hennes uttrykk for hjemlengsel, som på forskjellige måter synes å prege kunsten til mange nordnorske kunstnere bosatt sørpå.
”Kunst er naturen tolket gjennom et temperament” var en av de vanligste definisjonene på kunst for noen generasjoner siden. Det passer godt, ja usedvanlig godt, på Eva Harrs bilder. Det er ikke et enkelt eller ukomplisert temperament som har sett denne nordnorske naturen og ønsker å fastholde minnene om den. Tvert imot, det er sammensatt og mangfoldig, og ikke lett å forstå. Det er et tøylet og lavmælt temperament, ikke et heftig og begeistret. Kan vi, med henvisning til denne definisjonen av kunst, tillate oss å tolke denne kunstnerens temperament gjennom hennes kunst? Eller er det kanskje heller naturen som har et temperament, slik at det er selve stedets ånd som viser seg frem på Eva Harrs bilder? Se selv, og finn ditt eget svar.
Dag Solhjell, dr. philos.
Utdanning
1972-1977
Statens Håndverks – og Kunstindustriskole, bok og radérklassen
1977-1981
Statens Kunstakademi / Grafikk og maleri v/ Arne Malmedal, Guttorm Guttormsgaard og Knut Rose
Separatutstillinger (i utvalg)
2021
Galleri Briskeby, Oslo. Jubileumsutstilling 70 år
2021
Ringebu Prestegård, Ringebu
2020
Harr x 3, Bærum Kunstforening
2019
Volda og Ørsta Kunstlag
2018
Skogsmuseet, Elverum
2018
Galleri Vedholmen, Lepsøy
2017
3 x Harr, Galleri Nord Norge, Harstad
2017
Festivalutstiller under «Balejazz»
1994 / 1997/ 2001 / 2004 / 2006 / 2011
Galleri Arctandria, Oslo
2015
Petter Dass museet, Alstahaug
2014
Bodø kunstforening, under Nordland Musikkfest
2013
Galleri G. Guddal, Rosendal
2010
Galleri Oscarsborg, Oscarsborg Festning
2008
Galleri Tranøy, Hamarøy
2007
Åpning av Galleri Eva Harr, Reine Kultursenter
1999
Kunstverket galleri, Oslo
1999
Union Station, Washington DC
1996
Bjørnsonfestivalen, Molde
1992
Festspillene i Nord-Norge, Harstad
1990
Galleri Brandstrup, Moss
1983
Galleri Acanthus, Oslo
1981
Kunstnerforbundet, Oslo
1978
Festspillene i Nord-Norge, Harstad, debututstilling
Kollektivutstillinger (i utvalg)
2023
Jubileumsutstilling «Bærum Kunstforening 30 år», Bærum
Kunstforening
2016
Grafikk, Hovedøya, Kunstverket Galleri
2012
Galleri Hillestad
1991/ 1984/ 1981/ 1979 / 1978
Høstutstillingen
1984 / 1983
Østandsutstillingen
1990 / 1982
Den Nord-Norske kunstutstilling
1988
Galleriverein, Hamburg
1987
Norske Grafikeres jubileumsutstilling, Norske Grafikere
1987
Norsk Grafikk, Moskva
1984
Kvinnelig Norsk grafikk, Hesselby Slott Stockholm
1986
Inter grafikk, DDR
1980
«Glimt fra Norsk Grafikk i 70-åra», Kunstnernes Hus, Oslo
Utsmykking
2015
Bergsodden Sykehjem i Harstad,
2014
Høyskolen i Oslo (Oslo Met)
1993
Hurtigruteskipet MS Richard With,
N/A
Fiskeridirektoratet, Oslo
N/A
Norsk Hydro
N/A
Harstad Sykehus
Bokillustrasjoner og oppdrag
Herbjørg Wassmos «Tora»-trologi
Den Norske Bokklubben
«Havedagbok»
Den Norske Bokklubben
Helge A. Wolds «I Paradisets Første Krets»,
Cappelen Forlag
(om akvarellmaling), 1997
Programleder i NRKs fjernsynsserie «Aqua»
Innkjøpt av
Nasjonalgalleriet
Nordnorsk Kunstmuseum
Nordnorsk Kunstmuseum
Norsk Kulturråd
Oslo Kommunes Kunstsamlinger
Høgskolen i Oslo / Oslo Met
Troms Fylkeskommune
Harstad Kommune
Narvik Kommune
Bodø Kommune
KLP – Kommunal Landspensjons Kasse

Artist Statement (2019)
«Landskap i uroens tid»
Min billedfortelling handler om tilstander og stemninger, lys og mørke. Et indre landskap, fylt av symboler og detaljer fra det nordlige landskapet; mitt opphav og min viktigste
inspirasjonskilde.
Her er mye hjemlengsel og erindringer, men også spor av samtidens referanser til noe som er, men som kanskje ikke er så lett å få øye på. Meditasjoner og stille øyeblikk, tilstander jeg tror vi trenger.
Mine motiver av gamle hus - med sine sterke og vakre uttrykk, som i en lang
periode forfalt mange steder, har vært en form for «husvern».
Jeg håper at noen av mine billedtolkninger kan formidle en kombinasjon av tilhørighet, historie og poesi. Et hus er et ansikt, og kanskje det tryggeste vi vet om, spesielt når vi kaller det HJEM. Helt siden begynnelsen av mitt kunstnerskap har bildene mine kretset rundt denne tematikken. Min avstand til dette landskapet, etter femti år i Oslo, har skapt en annen form for nærhet til den nordlige landsdelen og en større bevissthet rundt min kulturtilhørighet.
Det vesentlige for meg er å skape en billedverden som argument for naturens viktige plass i vår felles identifikasjon, ikke minst i vår tid hvor klimatrusselen er det aller viktigste vi må ta tak i.